Saturday, September 27, 2014

13 Fakta Menarik Lecithin

Tahukah anda, Lecithin BUKAN SEKADAR KURUSKAN BADAN! 



 

Tahukah anda fakta hebat tentang LECITHIN? 
1. Lecithin bertindak sebagai pelarut utk kolestrol, triglycerides dan lemak- lemak yg lain. Sebab tu ia membantu mencegah penyakit2 seperti high blood pressure, stroke, heart disease, arteri yg mengeras.

2. Kenapa org yang nak kurus suke lecitin? Sebab ia bertindak mengemulsikan lemak (ayat simplenye..ianya memecahkan lemak), membuatkan lemak terapung dalam darah dan tidak melekat pada salur darah. Tahukah anda..Lecitin mampu membakar lemak lebih cepat jika disertakan dengan senaman.


3. Lecithin memainkan peranan utama dalam penyerapan zat2 penting dari saluran darah ke dalam sel2 badan. Tanpa lecitin yg mencukupi membran sel akan mengeras dan seterusnya menyukarkan proses penyerapan.

4. Lecithin membantu mengurangkan atau mencegah penyakit berkaitan hati.

5. Lecithin merupakan sebahagian dari unsur yang mengelilingi fiber saraf. Tanpanya,fungsi saraf ni kurang efisien. Sebab tu mereka2 yang menderita akibat multiple sclerosis, fibromyalgia, tekanan, PMS, dapat merasakan kesan yang positif apabila mengambil lecithin.

6. Lecitin membantu sistem imunisasi dengan membalut sel darah merah kita dan seterusnya memberi perlindungan dari serangan virus, kuman dan bakteria. Disamping itu, struktur lecithin itu sendiri melindungi sel dari teroksida.

7. Lecithin juga dikenali sebagai makanan otak dan saraf. Ia membantu sel otak berkembang, penting dalam transmisi saraf impuls dalam otak dan memainkan peranan dalam neuro transmitter (berkaitan short term memory) . Lecitin dipercayai mampu mengurangkan atau mencegah senility (nyanyuk) atau penyakit Alzheimer

8. Lecithin juga dikatakan sumber hormon neurotransmitter dimana ia menggalakkan proses tidur. Kekurangan hormon ini dikatakan punca insomnia.

9. Lecitin adalah asid lemak perlu yang penting dalam penjagaan paru-paru kerana kebolehannya mencairkan mukus dan mencegah iritasi. Dan sebab itulah ianya berguna bagi2 mereka2 yg ada alergi,hay fever,asma,bronkitis dan emphysema.

10. Lecithin bertindak sebagai pelincir bagi joint (sendi2) dan membantu dalam penjagaan tisu buah pinggang dan the sistem penghadaman.

11. Lecithin adalah zat utk kecantikan. ianya perlu dalam menghasilkan rambut yg sihat cantik berkilat,kulit yang lembut gebu dan juga dalam mencegah eczema.

12. Lecithin diperlukan dalam penghasilan pelbagai hormon seperti epinephrine. Sebab tu ianya amat berguna dalam mengurangkan atau mencegah PMS dan gejala2 menopause.

13. Lecithin soya merupakan sumber terbaik lecithin yang Cholesterol-Free. Lecithin shaklee berasaskan soya.

No comments:

Post a Comment

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...