Tuesday, January 25, 2011

Saat Genting buat nenek ku

Sebenarnya kejadian ni dah lama pun berlaku..tp hr ni br ada ms nk story..
We all balik kg mengejut ms cuti krismas hr tu dek kerna nenek ku yg tetiba jatuh nazak.Mula tu mak aku ckp xperla x balik pun..nenek aku cam x tenat sgt pun..masa tu aku just duk ding dong main calling2 ngn mak aku mlm sabtu tu.dlm kul 12 lebih mak aku call ckp nenek aku mcm dah hampir penghujungnya..tersentap jantung aku..ayah aku pun ckp kl we all lmbat blk, org2 kat kg x tunggu lama la..means nk mandikan n upacara pengebumian tu before zohor esoknya la terus on.apa lagi terus la kuar air mata aku..ye la..mengenangkan dosa2 aku yg byk terhadap nenek ku itu..terus aku cal adik2 aku kat KL tanya diorg nk balik x...adikku Nasaei ckp nk balik terus n bertolak mlm tu terus bersama adik ku Abe Chiq..So, hubby aku pun ckp kita blk terus la mlm tu jugak..mlm aper..pg buta kul 1.30pg we all gerak dr umh..sib baik ank2 ms tu x tdo lg...

Sepjg perjalanan tu fikiran aku mengenangkan la perangai2 aku yg x berapa baik aku wat terhadap nenek ku tu..sian dia..ank cucu xleh nk mesra ngn dia sbb perangainya..hrp korang maklumla perangai org tua mcm mana kn..

Dlm kul 5.00pg we all smpi kat kg..tp x terus pegi pun jenguk nenek aku tu..sbb ayah aku ckp da nmpk ok..la..pulak..td kata nazak sgt doh..aduih, kesian hubby aku drive keter sesorang..

Esok pgnya aku pi kat nenek aku..mmg ramai giler la org duk baca Yassin keliling nenek aku tu..aku pergi duk kat tepi dia..aku letakkan muka dekat ngn muka dia..dia buka mata aku tanya "Mok kenal x saper ni"..nenek aku jwb" saper ni, x kenal"..aduh sedey wei time tu..mmg kuar air mata aku time tu..aku pgg tgn dan kaki dia..Ya Allah, tinggal tulang jer nenek aku ni..sian dia..

Dalam kul 10 pagi lebih adik2 dr KL sampai umh..diorang terus gi tgk nenek. Chiq (adik ku yg tgh wat Medic kat UPM) cek nadi nenek kitorg...mmg lemah katanya...tp lama tu Chiq ckp nenek kitorg tu bdnnya x cukup air..kena masukkan air ngn tube katanya..sbb nenek kitorg xleh nk minum mcm biasa ni..apa lagi, aku kalut la call klinik2 yg biasa aku g..cari semer plastik ubat klinik yg mana ada n call doktor samada bole dtg wat kat umh x utk masukkn tube air tu..semer klinik yg aku call xder perkhidmatan tu..

so, dengan semer pertolongn org yg ada, we all bwk nenek gi klinik..Tu pun dengan pujukan Chiq..mmg nenek aku dgr kata Chiq..

Erm..slps 4 botol masuk air, segar kembali nenek kitorg..kat 3 hari org ingat dia nazak nk "pergi"..padahal rupanya x cukup air dlm badan..bila aku pikir balik xknla ank cucu lain xleh nk amik action mcm aku n adik2 ku wat..xknla xleh bwk gi klinik..kl ssh sgt panggilla ambulans datang bwk gi spital..ish..ish..nk jugak ank2 Hj Pauzi ni amik tindakan..

but moral of the story is selagi ada masa terluang, balikla sebelum terlambat.

No comments:

Post a Comment

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...